foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Apologet

Апологет : православний апологетичний сайт

Це не тільки засіб пересування, але й символ прочанства

Візит Папи Римського в Україну дедалі чіткіше вимальовується на організаційно-підготовчому тлі. Вже не тільки відомо, що Папа таки до нас завітає, днями ми ще й дізналися про остаточний графік його перебування. Як і очікувалося, головною його "родзинкою" стануть два київських дні, коли понтифік роз\'їжджатиме вулицями української столиці.

Хоч у Києві набагато менше католиків, ніж у Львові, перша, київська, частина візиту викликає незрівнянно більше зацікавленості у спостерігачів. Це й зрозуміло, адже Київ – не тільки адміністративний, але й духовний центр України. Саме з тутешніх дніпрових круч розійшлося християнство по всіх східнослов\'янських народах. Отож, для Папи побувати в нашому золотоверхому "богоспасенному" граді, як колись казали, просто справа принципу. Для святого отця ліпше зібрати тисячі людей у Києві, ніж мільйони у Львові. Це, здається, чудово розуміє не тільки слов\'янин Кароль Войтила, але й ціла армія високопрофесійних ватиканських іміджмейкерів.

Для столичної влади такі політичні розклади означатимуть лише одне: велику відповідальність, що лягає на її плечі під час підготовки та перебігу візиту. Киянам же доведеться протягом кількох днів пережити справжню "навалу" прочан, які з\'їдуться навіть із-за меж нашої країни, аби тільки побачити главу своєї церкви. Ефект такої зустрічі, як відомо, пов\'яза-ний із значно вищим статусом Папи у католицької церкви, ніж, наприклад, Патріарха у православній. Хоча часи індульгенцій й минули, однак примат Папи та його харизма для віруючих залишилися.

 

Як тебе не зустріти, понтифіку мій

Насамперед важливо з\'ясувати, до кого їде керівник Римо-Католицької Церкви? Тут не треба поспішати та посилатися лише на запрошення Президента України. Справді, до Києва прибуде насамперед глава держави Ватикан і візит носитиме державний характер. Це правда, але не вся. Папу – політичного діяча – не можна відокремити від діяча релігійного. Отже, він буде бажаним гостем ще й вірних Римо-католицької та Греко-като-лицької Церков. Після певних суперечок між цими двома релігійними організаціями було вирішено, що в Україні Івана Павла II прий-матиме передусім УГКЦ. І це також логічно.

Якщо переходити на мову релігійних понять, то не варто ігнорувати того, що Україна, попри різні історичні нюанси, вважається таки канонічною територією Православної Церкви. І тут виникають труднощі – не всі три гілки цієї розділеної церкви однаково ставляться до приїзду глави світового католицизму. Нагадаємо, якщо Українська Православна Церква Київського Патріархату й Українська Автокефальна Православна Церква досить спокійно сприймають приїзд Папи, то Українська Православна Церква Московського Патріархату вже оприлюднила свій протест. Митрополит УПЦ МП Володимир (Сабодан) у спеціальному посланні закликав главу Римо-католицької Церкви утри-матися від візиту. Подібні заяви були зроблені і на рівні глави Московської Патріархії Патріарха Алексія II. Державі довелося сказати своє слово в цій ситуації. Віце-прем\'єр-міністр з гуманітарних питань Микола Жулинський і міністр закордонних справ Анатолій Зленко заявили про те, що оскільки Папу запросив Президент України, то Церкві, принаймні, "некоректно" втручатися у розвиток подій. А зовсім недавно ситуацію прокоментував глава Адміністрації Президента України Володимир Литвин. "Рішення про візит Папи Римського в Україну прийняте і він відбудеться", – відрубав той. Пан Литвин вважає, що сьогодні є великі спроби політизувати віруючих в Україні, та нагадує, що запрошення відвідати Україну надіслане Московському Патріархові Алексію та Вселенському Патріарху Варфоломію. Тож, мовляв, які можуть бути претензії? Кожному по Патріарху, а католикам – Папу!

Хоча, за твердженням багатьох експертів, такий підхід навряд чи охолодить гарячі голови батюшок з Московського Патріархату. Вони, вочевидь, постановили "не пущать" релігійного "супостата". А тому згаданий компроміс їх не задовольнить. Вони прагнуть одного: продемонструвати своє ексклюзивне право на українську релігійну територію.

 

Зелена вулиця папомобілю

Так чи інакше, поки хтось ще протестує, а хтось когось заспокоює, Папа рухається в Україну. Відкриваються прес-служби, шикується армія волонтерів, які допомагатимуть організаторам, працюють численні оргкомітети. Окрім загальнодержавного, київського та львівського міських діють при одній лише Римо-Католицькій Церкві аж дванадцять організаційних комітетів, які продумують у деталях кожну хвилину перебування глави Ватикану в Україні.

Відомо, що Івана Павла II очікують у Києві ввечері 23 червня. Того ж таки дня він зустрінеться з Президентом України Леонідом Кучмою в Маріїнському палаці та з представниками наукової інтелігенції та підприємцями. Хто такі підприємці, ми знаємо, а ось, що то за "наукова інтелігенція" та за яким критерієм вона відбиратиметься, організатори не кажуть. Що слугуватиме за перепустки: Посвідчення члена Національної Академії наук чи щось інше?

Для нас важливо, що саме з цього часу візит глави Ватикану набуває релігійного характеру. На цьому наголосив і глава Адміністрації Президента України Володимир Литвин. Тобто, дискусіям, коли візит Папи є державним, а коли релігійним, можна покласти край.

24 червня о 9 годині 30 хвилин планується богослужіння на території авіаційно-спортивного комплексу "Чайка", що під Києвом. Після молебню, о 12 годині у Папи запланована зустріч в нунціатурі (приміщення посольства Ватикану, що по вулиці Тургенєвській) з єпископатом Греко-Католицької та Римо-католицької Церков. Під вечір Іван Павло II зробить на своєму знаменитому папомобілі (зі швидкістю 20 кілометрів на годину) невеличку екскурсію нашим містом: відвідає Софійський собор і католицькі костьоли святого Миколая та святого Олександра. За словами організаторів, Папа зупиниться ще й на Михайлівській площі перед Михайлівським Золотоверхим собором. Після таких оглядин вічного міста над Дніпром гість у приміщенні Національної філармонії збирається зустрітися з членами Ради церков України.

Останній київський день глава Римо-католицької Церкви знову проведе в молитві. Він о 9 годині 30 хвилин відправить ще одне богослужіння на "Чайці", після чого вилетить до Львова. За словами генерального вікарія Києво-Житомирської єпархії РКЦ Станіслава Широкорадюка, на молебнях зможуть бути присутніми як ті, хто хоче взяти в них участь, так і ті, хто просто прагне на все подивитися. Вважається, що це буде близько 300 тисяч осіб. Це чимала кількість людей, а тому з цим пов\'язані і відповідні проблеми.

 

Проблема мови та… туалетів

Серед основних проблем, які виникли на етапі підготовки візиту Святійшого отця, можна виділити дві. Одна більш політична, а саме – мовна. У розкладі візиту заплановано, що першу службу Божу на летовищі "Чайка" Папа проведе латиною в римо-катопицькому обряді, а лише другу, наступного дня, українською в східному обряді. Багато хто не без підстав обурюється, чому перша служба мусить бути для римо-католиків, яких незрівнянно менше, ніж греко-католиків? Крім того, пріоритет східного обряду засвідчив би повагу Папи традиціям нашого народу. Але, схоже, Ватикан має свої міркування з цього приводу. Які саме, наразі невідомо.

Друга проблема хоч і банальна, але досить важлива. Великій кількості народу, який з\'їдеться звідусіль на летовище "Чайка", треба буде, даруйте, користуватися туалетом. Як стверджують люди, задіяні до підготовки візиту, Київ на сьогодні має лише сто біотуалетів, а потрібно майже три тисячі. Де їх узяти? Над цим нині і працює міська влада. Загалом, на "Чайці" на два дні з\'явиться справжнє містечко. П\'ятдесят тисяч наметів будуть встановлені на летовищі! Обслуговуватимуть людей майже три тисячі добровільних волонтерів. Такого українська столиця не бачила давно...

 

Столичній владі досвіду не позичати

Щоб докладніше дізнатися, як київська влада готується до проведення такого масштабного заходу, ми звернулися до начальника Управління у справах релігії Київської міської держадміністрації Андрія Ткачука:

– Розпорядженнями Київського міського голови утворено робочу групу, яку очолюють заступник голови КМДА Анатолій Толстоухов і заступник Київського міського голови Володимир Яловий. Робоча група займається підготовкою візиту Папи Римського й забезпечуватиме його перебування у Києві. Зараз уже відомо, що Папа житиме в Посольстві Ватикану (нунціатурі). Його делегація розміститься в готелі "Національний". Прочан, які прибудуть на зустріч із главою РКЦ, ми готові будемо додатково розмістити на теплоходах, у готелях. Від церков (РКЦ, УГКЦ) очікуємо максимального сприяння. Саме вони нам надаватимуть списки прочан, яких треба буде розміщати. Служби міста зроблять усе можливе, щоб забезпечити нормальні умови проживання людей у Києві.

Андрій Платонович також зазначив, що Київ до 1917 року був одним з найбільших центрів релігійного прочанства в Європі. Слава "золотоверхого" розходилася далеко за межі Російської імперії. Схоже, що наше місто поступово відроджує давні традиції. Владі столиці доводиться вчитися забезпечувати здійснення цієї нової (давно забутої старої) функції міста. Виявляється, важливим моментом у набутті такого досвіду стали два тижні перебування мощей Святого Пантелеймона в Києві. Тоді, святиню відвідали близько 350 тисяч осіб. Тепер муніципальна влада проходитиме професійне випробування папським візитом. "Візит Папи Римського Івана Павла II, думаю, буде сприятливим у зацікавленості світу до Києва та його святинь. Він ще раз засвідчить, що наша столиця займає таке ж місце у світовому Християнстві, як і Єрусалим, Константинополь, Рим та інші міста", – говорить начальник Управ-ління у справах релігій.

 

* * *

Приїздом Папи опікується безпосередньо Київський міський голова Олександр Омельченко. Робоча група працює щодня. Отже, можна сподіватися, що все пройде на належному рівні. Україна на прикладі Києва зможе продемонструвати легендарну гостинність нашого народу приймаючи самого Папу. Крім того, цей візит започатковує серію приїздів до нас провідних релігійних діячів світу. Вже влітку цього року до нас може завітати Вселенський Патріарх Варфоломій. А при певному професіоналізмі в організації таких заходів, чого гріха таїти, ми зможемо отримати не тільки духовні, але й суто фінансові дивіденди. Гроші, витрачені у нас прочанами і туристами, поповнять столичний бюджет, а отже, працюватимуть на наших співгромадян.

Юрій ДОРОШЕНКО,
газета "Столиця",
20-26 квітня 2001 року

НОВИЙ ЗАВІТ і ПСАЛТИР (аудіоформат)

МЕЧ ДУХОВНИЙ

Меч духовний №2