foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Apologet

Апологет : православний апологетичний сайт

Що робити, якщо Ваш близький опинився в такій ситуації і має намір подарувати секті своє житло?

Постарайтеся вилучити у нього документи, без яких неможливе здійснення операцій і оформлення дарчих, - ордер на квартиру, квитанційні книжки сплати за електроенергію і комунальні послуги. Це той окремий випадок, коли бюрократична машина буде корисною і відсутність одного єдиного документу може звести нанівець всі зусилля сектантів.

Запам\'ятовуйте щонайменші деталі - назви фірм, які начебто не проти провести «через себе» плановану операцію, прізвища тих, хто проявляє до неї підвищений інтерес. Вам ці дані можуть нічого не говорити – але для фахівців добре відомий перелік ріелторів, що співпрацюють з тими або іншими сектами.
Зайдіть в РЕУ (ЖЕК) за місцем проживання Вашого близького і поговоріть з чиновником, який відповідає за оформлення документів на квартиру. По-людськи поясніть йому ситуацію і попросіть у випадку, якщо ці документи хтось попросить, відразу зателефонувати вам.

Як тільки стануть відомі імена людей, які обробляють Вашого близького, а також назва їхньої релігійної організації – напишіть заяву в міліцію і прокуратуру. Вам не обов\'язково когось в чомусь звинувачувати. Просто викладіть тривожні факти, а потім повідомте сектантів про те, що зробили. Звичайно така дія одразу охолодить їхній запал.

Коли сектанти відчують, що Ваша діяльність може привести до зриву всієї операції – почнуться погрози. Відразу повідомляйте про них правоохоронні органи. Кожна Ваша заява привертатиме до операції додаткову увагу.

Готуйтеся до того, що сектанти обов\'язково настроюватимуть проти вас власника житла. Повторюючи за ними, ваш близький почне говорити, що питання, кому продати або подарувати квартиру – це тільки його особиста справа. З юридичної точки зору він має право, на чому і будують розрахунок шахраї. Зате у Вас є такий інструмент, як громадська думка. Якщо запропоновані вище способи не працюють, ставте «на вуха» максимально широке коло – родичів і друзів людини, чиновників, журналістів. Пам\'ятаєте, що сектанти завжди бояться розголосу і можуть відступити, навіть якщо з формального боку операція виглядає цілком законно.

Що робити, якщо ваш близький потрапив в секту.

Перш за все зберігайте спокій. Так, вашу сім\'ю спіткало тяжке випробування, але нічого непоправного ще не відбулось. Переважна більшість людей, що потрапили в секту, рано чи пізно виходить з неї. Але те, як швидко ваш близький піде з секти і в якому стані він буде, багато в чому залежить від вас і від інших членів вашої сім\'ї.

У будь якому випадку будьте готові до досить довгострокових зусиль та боротьби. Якщо вашому близькому не вдалося допомогти протягом перших декількох тижнів після первинного знайомства з сектою, то для нього повернення до життя поза сектою буде необхідно зусилля всієї сім\'ї протягом як мінімум декількох місяців, а то і років. Але для цього кожен повинен добре знати, як йому слід поводитись.

Після первинного «розпізнавання» не намагайтеся переконувати вашого близького – це тільки ще більше зіпсує ваші відносини. Напевно ви вже зрозуміли, що спроби пояснити вашому близькому абсурдність та безглуздість віровчення секти може пошкодити його поведінці і призвести тільки до скандалів і загострення відносин. Належить знати, що тоталітарні секти, як правило, зацікавлені в розриві нового адепта з його несектантським оточенням: тоді вся інформація, що отримується ним, виходитиме від секти і все коло спілкування вичерпуватиметься нею ж. Таке положення справ створює ідеальні умови для контролю свідомості адепта. Для того, щоб спровокувати розрив, сектантські «вчителі» заздалегідь оголошують, що домашні їхньої нової жертви, скажімо, «одержимі дияволом» або дуже прив\'язані до «цього злого світу» і тому зроблять все можливе для того, щоб примусити новонаверненого «зійти з шляху спасіння», покинути новознайдену «істинну сім\'ю», відмовитися від «визвольного знання» та ін. Таким чином, ваша емоційна реакція буде тільки на руку секті і послужить для вашого близького ще одним підтвердженням істинності його нової віри.

Але, з іншого боку, також у жодному випадку не можна прикидатися, що ви змінили свою думку і вам, нарешті, сподобалася зміна, що відбулася з вашим близьким: це або знову ж таки закріпить його в прихильності до секти, або він виявить вашу неправду і остаточно втратить залишки довіри до вас. Обговоріть з ним наступну умови: ви не критикуєте його «організацію» (термін «секта», природно, дратуватиме вашого близького, так що краще старайтеся його уникати), а він не займатиметься вдома пропагандою і не намагатиметься втягнути інших членів сім\'ї. Проте ви можете м\'яко звертати увагу вашого близького на явні суперечності в його поведінці і висловах, в той же час не змушуючи його ці суперечності пояснювати: ваше завдання - відволікати його увагу від секти.

Щоб збудувати стратегію поведінки, потрібно зрозуміти, що ваш близький знаходиться в психологічній залежності від групи, причому його власна особа пригнічена і замінена набором сектантських поведінкових, емоційних і розумових штампів. Ваше завдання - зберегти хоч би мінімальний контакт з його пригніченою істинною особою. Поставтеся до нього з терпінням і співчуттям, розуміючи, що у людини тимчасовий розлад особистості, але у жодному випадку не давайте йому грошей – це те ж саме, що давати гроші наркоманові на наркотики: будь-які гроші, дані вами, все одно будуть негайно передані секті.

Спробуйте налаштувати себе на конструктивне вирішення проблеми, будьте спокійними і відкритими до діалогу. Показуйте всією своєю поведінкою, що ви визнаєте за вашим близьким право на пошук, на свій вибір, навіть помилковий, і що ваш близький дорогий вам сам по собі, незалежно від його переконань. Дуже корисно дати зрозуміти відповідальності самого факту вибору, а саме те що людина сама відповідатиме за свої вчинки і крайнього тут вже не знайдеш. Розраховуйте більше на інтонацію тепла, прихильності, ніж на раціональний зміст бесід з вашим близьким. Прагніть в спілкуванні з ним повертати його в ті моменти минулого життя, коли він був щасливий. Згадуйте радісні епізоди вашого минулого життя, коли ви відчували себе єдиною сім\'єю, коли ви разом кудись їздили, ті справи, якими ви займалися разом, ті плани і мрії, якими ви ділилися один з одним. Звичайно, ви не винні це робити штучно. Дійте швидше інтуїтивно, будучи рухомі любов\'ю і співчуттям. І у кожному випадку в разі успіху ви бачитимете, як справжня і відома вам особа вашого близького проступає крізь незнайомого вам чужого «зомбованого» робота, на якого він перетворився.

Така тактика переслідує дві мети. По-перше, залишити вашому близькому емоційну «нитку Аріадни», по якій він у разі кризи внутрішньо групових відносинах і переоцінки своєї участі в секті зміг би вибратися з її психологічного лабіринту. По-друге, він не сприйматиме вас ні як ворога, ні як об\'єкт для вербування, що стане в нагоді, якщо вам вдасться влаштувати так звану інтервенцію. Мається на увазі сесія інтенсивного «консультування по виходу» з секти. Щоб провести таку інтервенцію, потрібний, принаймні, один фахівець-психолог, досвідчений в сектознавстві, знайомий з проблематикою психологічного насильства і реформування мислення, а також сімейного консультування. Річ в тому, що, як правило, до тоталітарних сект прилучаються люди, які мають емоціональні проблеми (а вони можуть виникати у кожного в періоди психологічних стресів). Таким чином, часто допомога постраждалим починається з виявлення і усунення джерела цих проблем, тобто з роботи психолога.

Зрозуміти суть психологічного механізму тоталітарного сектантства можна, познайомившись з книгою Стівена Хассена «Освобождение от психологического насилия» (СПб., 2001). Крім того, про це можна прочитати ряд публікацій на сайті http://www.apologet.kiev.ua/ та сайті психолога Євгенія Волкова http://evolkov.net/index1.html/. Засвойте зміст цих публікацій, оскільки інтервенція припускає володіння теорією консультування про вихід, принаймні, одним із членів сім\'ї постраждалого. Краще, якщо в процесі допомоги людині, яка потрапила в секту, бере участь вся його сім\'я. Але для цього, щоб правильно все організувати, знову-таки потрібний психолог-фахівець.

Вивчайте словник «вашої» секти і її вчення, щоб добре розуміти, про що говоритиме ваш близький. Налагоджуйте контакти з людьми, у яких те ж нещастя, а також з колишніми членами тоталітарних сект, відповідальними чиновниками, журналістами, співробітниками правоохоронних органів, юристами. Крім того, вам слід збирати всю можливу інформацію про секту, але таємно від вашого близького, щоб його не дратувати. Копіюйте і записуйте все, що можна, збирайте архів і бібліотеку. Можливо, непогано було б вести щоденник. Вся інформація, альтернативна сектантській, застосовується разом під час інтервенції. Не слід видавати критичну інформацію по порціях – ефекту все одно не буде.

В ідеалі процес по виходу з тоталітарної секти через зовнішню дію має на увазі участь великого числа людей, по-перше психолога і навчених ним родичів і близьких членах тоталітарної секти, а також сектознавця - «фахівця з фактів» (може бути і психологом в одній особі) і колишніх членів секти. Їх завдання - збудити у сектанта критичне мислення і знову поставити його в ситуацію вибору, цього разу інформованого, а значить, вільного. Крім того, родичі і близькі постраждалого спільно з психологом повинні допомогти йому позбавитися від емоціональної залежності від секти, дати йому справжню любов замість сектантського сурогату. Потім підключається православний катехізатор, бажано священик, що пропонує (але не нав\'язує) істинну релігійну і світоглядну альтернативу.

Більшість людей, що покинули тоталітарні секти, потребують психологічної реабілітації. Річ в тому, що після виходу з тоталітарної секти людям доводиться вирішувати ті ж самі емоційні проблеми (тільки запущені), які зробили їх здобиччю сектантських вербувальників. Більш того, багато хто з них виходить з так званим культовим посттравматичним розладом особистості. Таким чином, допомогти їм може тільки професійний психолог, досвідчений в даній області.

Духовна реабілітація жертв тоталітарного сектантства включає роботу священика-духівника і моральну підтримку общини віруючих. Поступово людина вчиться особистому спілкуванню з Богом (можливість якого поза сектою зазвичай заперечується її лідерами) і залучається до невичерпного благодатного джерела церковного Передання. Добре, якщо людина, яка вийшла з секти, спілкується з іншими колишніми сектантами і допомагає фахівцям в їх зусиллях по скороченню чисельності сект.

Не можна забувати і про соціальну реабілітацію колишніх членів тоталітарних сект, які часто виявляються поза колом спілкування, без житла і без роботи, причому з втраченими навиками до самостійного життя. По суті, необхідно допомогти людині заново почати жити в суспільстві. Тут іноді не обійтися без юриста і соціального працівника.

На жаль, програми яка б працювала і дійсно добре реабілітувала жертв тоталітарних сект ні в Україні, ні в жодній з держав колишнього СРСР поки що не існує. Та все ж звертайтесь в найближчий до вас храм, там вам постараються допомогти.

Не зневіряйтесь. Молиться за вашого близького, який опинилося в секті. Нехай прикладом для вас буде праведна Моніка, мати блаженного Августина, єпископа Гиппонського. Цей православний святий, найбільший богослов Заходу, жив в V ст. і до свого навертання в християнство протягом багатьох років полягав в секті маніхеїв. Всі ці роки мати не переставала за нього молитися Богові, і молитва матері була почута.

Ми звичайно вважаємо, що кращий спосіб вийти із секти – це туди не потрапляти. Ми впевнені, що якщо б сьогоднішніх жертв сектантства вчасно попередили, якщо б їм представили достовірну інформацію про ту організацію куди їх так наполегливо запрошували, якщо б їм розповіли про те, що з ними в цій організації відбудеться, велика частина з них ні за що не пішла б за вербувальниками, що так «щиро» їм брешуть.

Але, на жаль, тоді цієї інформації ніхто їм не надав. А потім стало вже пізно. Тепер для того, щоб зрозуміти, що їх обдурили, що над їхньою щирою вірою і чистим прагненням до ідеалу жорстоко посміялися патологічні честолюбці, що стоять на чолі секти, і срібролюбці, буде потрібно довгі роки. І дай Бог, щоб обійшлося тільки цим.

На відміну від сект, ми виступаємо за свободу вибору людини у всіх сферах, у тому числі і в релігійній. Але справжня свобода вибору неможлива без свободи інформації. Секти прагнуть обмежити інформацію, що поступає до людини, а по можливості і зовсім заборонити її.

Тож - читаймо, порівнюймо, думайте, розмірковуймо і дискутуймо!
Критичне мислення - невід\'ємна ознака свободи людини.
Давайте не будемо так легко відмовлятися від нашої свободи!

 
Андрій Головков,
Член науково-апологетичного товариства
Св. Іустина Філософа
   

НОВИЙ ЗАВІТ і ПСАЛТИР (аудіоформат)

МЕЧ ДУХОВНИЙ

Меч духовний №2