foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

Apologet

Апологет : православний апологетичний сайт

Задача тих, що ознайомлюються з давньохристиянською писемністю полягає в віднайдені того, що є нестаріючим в цих пам’ятниках першопочаткових християнських думок, почуттів та подвигів, - того, що ми по праву вважаємо таким, що зберігає силу та є обов’язковим, або в крайньому разі бажаним, корисним і для нас. Чи потрібно пояснювати, скільки окремих труднощів приходиться долати при такому відділенні другорядного від важливішого, часткового від загальнохристиянського, постійного, невідмінимого? Як легко тут або перебільшити без достатніх засад значення першого, або так же довільно принизити чи прогледіти друге і вивести, таким чином, висновки не лише помилкові в смислі науковому, але й небезпечні в смислі правил для керівництва в житті духовному!
Але якими б не були труднощі та небезпеки, вони значно применшуються для тих, хто при вивченні давньохристиянської писемності, зберігаючи загальнонаукові прийоми дослідження, вносить в останнє вищий критерій для судження в цій області: те світло, яке має проливати на ці заняття сповнене віри та любові ставлення науково-допитливого ума до авторитету Священного Писання та Священного Передання. Лише яскрава зоря Божественного Одкровення, даного в Слові Божому, Писанні та в дії Божій, в Церкві, може в чисельних сумнівних випадках, бути нашим надійним Керманичем серед оманливих сутінок та блукаючих вогнів того уривчастого та мізерного знання, яке з такими зусиллями досягає нас в уламках пам’ятників далекого загадкового минулого що дійшли до нас, так несхожого з нашим віком. Якими б священними не були святоотецькі писання, потрібно все ж пам’ятати, що їх духовна істина та краса є світлом, відображеним від благодатного першоджерела Божественного Одкровення [69, с. 694]. Так вважають і в такому смислі надають значення своїм творінням самі Отці Церкви, неперервно посилаючись на передвіщене пророками та сповіщене Христом і Апостолами. На це погодження з істинами, «почутими з початків», спочатку безпосередньо, «лицем до лиця», потім в Писанні, - як стверджують вони, - опирається правда і цінність Священного Передання, в розбудові та розвитку якого і самі вони трудяться. Із благодатного джерела Священного Писання належить нам почерпати і світло, і сили, і надію для рішення непорозумінь та труднощів, про які вище говорилось. Але не забудемо і про інше, нерозлучне з першим, джерело духовного відання й духовної мудрості, Священне Вселенсько - Церковне Передання. Адже і саме Священне Писання в його чуттєвому, людському виявленні дане в Церкві; невидиме Божественне Одкровення виражене видимо, як Писання, Церквою, в Церкві і для Церкви. Та ж Церква, що зігрівається Святим Духом, тримає ключі розуміння духовного, перебуває «стовпом і утвердженням істини». Нею дане і тлумачення всього істотного для спасіння в Писанні, - нею, яка вже була, коли деякі частини Писання втрачалися, чи тимчасово в окремих Церквах в склад його не включались, - яка в особі апостолів, а через них – і їхніх наступників, знала не одне лише те, що із одкровень було згодом записане, але і те, що хоча і не попало в запис, але було таке обширне, що коли б його записати, «то і світ не вмістив би написаних книг»(Ін 21. 25). Писання, - і духом і буквою якого так зловживали ті, хто відділявся від Церкви, і яке так спустошене сучасною критикою, яка виходить від суб’єктивного розуміння окремих умів, - Писання дотримувалось та тлумачилось у всьому головному непохитно і стійко не інакше, як спираючись на «стовп і утвердження істини» - на Церкву [46, с. 695]. Отже, не інакше, як проникнувшись щиро та глибоко духом церковним, сприйнявши його в благодатних дарах, які живуть в Церкві: в молитві, в богослуженні, в таїнствах, у віровченні та у втіленні в життя всієї цієї сукупності церковної свідомості та відчуття, станемо цілком здатними до правильного сприйняття та засвоєння і тієї глибокої мудрості, якою сповнені святоотецькі творіння; і та ж сукупність сил духу істинної церковності допоможе нам розібратися і в тих труднощах, що згадані були [46, с. 696].

НОВИЙ ЗАВІТ і ПСАЛТИР (аудіоформат)

МЕЧ ДУХОВНИЙ

Меч духовний №2