Преосвященним архипастирям, боголюбивим пастирям, чесному чернецтву і всім вірним Українського Екзархату
 
Смерті святкуємо умертвіння...
іншого, вічного життя початок…
(7 пісня Пасхального канону)
 
Дорогі браття і сестри!
Христос воскрес!
 
Як радісно усвідомлювати, що в день Святої Пасхи наша радість у Воскреслому Господі зливається з радістю мільйонів людей в усьому світі, які святкують Воскресіння Христове. Ця найвеличніша подія в житті людства наповнює світлом “і землю, і небо, і пекло”.
Воскресіння Христове – свято усього християнства. Але ніде воно не є таким світлим і таким радісним, як у православній Церк­ві. І ніде воно не святкується так велично, як у нашій країні. Здається, і ніжна весна, що настає, святкує разом з нами. Пасхальна ніч з її захоплюю­чою радістю переносить нас у життя майбутнього віку, в нову радість, радість вічну.
Перед північчю віруючі збираються до церкви, щоб проститися з Святою Плащаницею, яка заноситься з середини храму перед пасхальною ранньою на престол. Опівночі, коли почується дзвін, відчиняються головні двері вівтаря, і священнослужителі із запа­леними свічками серед моря вогнів йдуть, співаючи: “Воскресіння Твоє, Христе Спасе, ангели оспівують на небесах, і нас на землі сподоби чистим серцем Тебе славити”. Під урочистий передзвін усі виходять з храму на хресний хід. Урочиста процесія зупиняється перед зачиненими дверима церкви, які символізують собою запечатаний гріб. Храм відчиняється, подібно до того, як ангел відвалив камінь від дверей гробу. До храму входять священнослужителі й віруючі з радісним співом: “Христос воскрес із мертвих”. Починається пасхальна рання, вся складена із співу Великоднього канону, тріумфуюча, радісна, повна Божественної радості. Священнослу­жителі виходять багаторазово вітати віруючих пасхальним приві­танням: “Христос воскрес!” У пориві духовної радості православні християни вітають одне одного пасхальним цілуванням. Почина­ється Божественна літургія – так само з пасхальними піснеспівами. Після літургії освячуються великодні яства: крашанки, особливо приготована сирна паска і паски для споживання в домах після суворого й тривалого Великого посту, і особливо – Страсної седмиці.
Свято Пасхи являє собою серце православ`я, а разом – і живе свідчення його повноти та істинності. Воно є відчутним діянням благодаті Святого Духа. Наша Пасха – відображення вічної Пасхи, яку святкують у Господі Його вірні чада. Тут, на землі, ми в радості співаємо дуже багато священних гімнів, прославляючи Воскреслого Господа, і там, у вічному житті, будемо вічно слави­ти свого Спасителя.
У дні Пасхи віруючим серцем ми відчуваємо присутність Вос­креслого Христа в нас глибше й сильніше, ніж в інші дні. Ми відчуваємо, як Воскреслий Господь у Священну Пасхальну ніч благословляє кожне віруюче серце. Ми віримо, що у вічному житті діти Божі побачать свого Спасителя лицем до лиця і будуть поклонятися Йому в нагороду за свою відданість Божественному закону в земному житті і за свою любов до Небесного Отця.
У православному богослужінні не тільки згадується та чи інша подія, але й ніби відбувається те, що згадується. Це найбільше відчувається в Пасхальну ніч. Святкування Воскресіння Христо­вого є свідченням того, що Господь, сказавши: “Я з вами в усі дні, до кінця віку” (Мф. 28, 20), дійсно перебуває у святій Церкві і в кожному з нас, наповнюючи нас, що прославляємо Його Воскресіння, почуттям такої радості, яку не передати ніяким людським словом.
Пасхальна відправа завершує собою скорботні події Страсного тижня, пов`язані з хресними стражданнями і смертю Ісуса Христа. Вони поєднані з Воскресінням Христовим, як пітьма і світло, печаль і радість, муки й блаженство. У світлі Воскресіння Христового страждання гаснуть і розчиняються, лишаючись тільки пам`яттю того, чого вже нема. У світлі вічного життя зникає смерть. Ось чому в слові на Пасху святий Іоан Золотоустий захоплено гово­рить: “Немає жодного мертвого у гробі”. Усі, хто коли-небудь жив на землі, – наші предки, наші батьки, померлі діти, близькі й рідні, – безсмертними душами живуть у Господа. А порох наш буде воскрешений силою всемогутності Божої в “останній день”.
Воскреслий Спаситель є наш Бог Всесвятий, Бог Всемогутній і Бог Чоловіколюбний, для Якого дорога кожна людина, що живе на землі. Він хоче, щоб ніхто з нас не загинув для життя вічного, але щоб кожен з нас, віруючи в Нього та виконуючи Його запо­віді, ввійшов у радість свого Господа. Господь Ісус Христос для того й заснував Церкву, щоб вона через молитви, благословення й подавану від Господа благодать насаджувала в серцях людей дух любові, миру й радості у Воскреслому Господі, переможцеві смерті й джерелі вічного життя.
Така наша віра! Тому кожен християнин повинен охороняти життя будь-якої людини і захищати творіння Боже. Особливо це важливо для нашого часу, коли людству й самому життю на землі загрожує небезпека знищення. Християни не можуть байдуже ставитися до загрози ядерної, війни. Церква осуджує ядерну війну як непрощенний гріх проти Бога і незгладний злочин проти людства. Однак, при всій складності міжнародного становища, ядерна війна може бути й мусить бути відвернена. Право­славна Церква закликає всі християнські Церкви сприяти тому, щоб ядерні держави взяли на себе зобов`язання не застосовувати першими ядерної зброї.
Дорогі браття й сестри! Сердечно поздоровляю вас з великим святом Святої Пасхи і молитовно бажаю вам духовної радості й благодатної допомоги від Воскреслого Христа. Нехай мир і любов супроводжують усіх нас в усі дні нашого життя! І нехай визволить нас Господь від хвороб, суму й розпачу та допоможе нам належно нести свій життєвий хрест. Створюючи мир Христів у своїх душах і у своїх родинах, зростаймо в любові до дальніх і ближніх! Не послабимо також свою щирість до Господа і Його святої Церкви, а сила Господня нехай допоможе нам досягти успіху в житті побожному! Нехай благословить Воскреслий Господь миром наш народ і всі народи землі! Амінь.
Воістину Христос воскрес!
1984 р.