Ви тут: Головна
БІБЛІОТЕКА
ПРО ВІРУ ПРАВОСЛАВНУ
Досвід православної екзегези Священного Писання в практиці християнського життя
6. Досягнення розуміння Священного Писання.




Ключ до розуміння Святого Писання, на який вказав Сам Господь.
Ісус Христос говорив, що не через дослідження священного Писання ми знайдемо життя вічне, а через прихід до Нього (Ін 5. 39). Ним дароване знання є досконале, не потребує ані постійних трудів, ані багатьох мук. Тому, каже Златоустий Богослов Іоан, Господь і рідко розсуджував про писання, бо ця справа не потребує праці, а про життя говорив часто, вірніше завжди; адже в тому, каже Він, закон і пророки, щоб чого хочемо собі від інших людей, те ж саме робили їм [21, с. 267].
У багатьох прославлених досконалістю святих отців не було науки тлумачення Писання, як такої, але була наука життя згідно Святого Писання. Вони не відділяли тлумачення від життя за словом Божим, а розуміння його не відділяли від переживання Бога в собі, бо хто через виконання божественних заповідей придбав Бога в собі, той вже не буде мати потреби навіть у дослідженні писань, всі їх він в точності знає і без того, і, подібно до Іоана Хрестителя та Антонія Великого, які ні від кого і ні з чого не вчились, той може стати надійним учителем для тих, хто проходить навчання [1, с. 234].
Дійсно, хто може зрозуміти те, яких заповідей необхідно дотримуватись тілесно, а яких – і тілесно, і духовно? Преп. Максим Сповідник, який сам їх виконав, вчить з іншими отцями про це.
Наприклад, заповіді: Не вбий, не перелюбствуй, не вкради та подібні до них належить виконувати і тілесно, і духовно, до того ж при духовному їх дотриманні - втричі. А заповіді обрізання, дотримання суботи, заколення агнця, споживання опрісноків з гіркими травами та подібні до них належить дотримуватись лише духовно [32, с. 119].
Пророцьке слово і власний духовний досвід - джерела розуміння Священного Писання.
Це виявляє і доводить наступність такої передачі живого Божого слова Палама, коли каже: «Подивимося, що до Діонісія говорили святі про славу Божу, яку таємничо і невимовно бачать лише посвячені, і передусім очевидці й апостоли єдиного Бога і Отця нашого Ісуса Христа, через котрого «іменується всяка вітчизна» в повноті Святої Церкви (Еф 3. 15). Спереду апостолів - знову ж їх голова Петро, котрий каже: «Не хитросплетеним байкам слідуючи ми сповістили вам силу та пришестя Господа нашого Ісуса Христа, але бувши очевидцями Його величі (2Пет 1. 16). А якої слави Божої він був свідком, - нехай нам покаже інший апостол: «Прокинувшись, Петро і ті, що були з ним, бачили славу Христа»(Лк 9. 32). Що ж це була за слава? Нехай постане ще один євангеліст, теж свідчачи: «Засяяло лице Його, наче сонце, і одяг Його став білим, наче світло»(Мф 17. 2), Господь показав їм, що Він є Бог, Який «зодягається в світло, наче в ризи», згідно псалмоспівця (Пс 103. 2); тому після слів про те, що він бачив на святій горі славу Христову - світло, що осяяло навіть слух, що є вельми дивним, адже вони бачили там сяючу хмару, з якої лунали слова, - після видіння цієї слави Христової каже: «Ми маємо найвірніше пророцьке слово»[9, с. 207].
Яке найпевніше пророцьке слово ви прийняли після споглядання світла, боговидці? Яке ж, коли не те, що Бог «зодягається в світло, наче в ризи»! - «І ви добре робите, - каже апостол, - тримаючись цього пророцького слова, як світильника, що світить в темному місці, доки не засяє денне світло» - яке денне світло? - Звичайно ж те, що засяяло на Фаворі! - «…і зійде ранішня зоря» - яка ранішня зоря? Звичайно ж та, що осяяла там Петра з Яковом та Іоаном. «…Поки не зійде ранішня зоря» - де? - «В серцях наших»(2Пет 1. 18 - 19). Чи не зрозуміло, що це світло тепер в серцях вірних та досконалих? Чи не зрозуміло, що воно незміряно переважає світло знання? І не лише від знання, що здобувається зовнішньою наукою, але і від знання божественних Писань світ цього видіння відрізняється настільки, що світло знання можна порівняти зі світильником, який світить в темному місці, а світло таємничого видіння - з сяючою вдень ранішньою зорею, тобто з Сонцем [9, с. 208].
Лише на власному досвіді отці могли розуміти «Место злачно» – як діяльну чесноту, а «воду покойну» – розуміння тварних речей (Пс 22. 2). Також, лише на власному досвіді переживши, могли вони тлумачити «Сень смертную» – як людське життя, бо на власному досвіді випробувано, що коли ти з Богом, і коли з тобою Бог, то можна сміливо сказати: «Аще бо и пойду посреде сени смертныя, не убоюся, яко Ты со мною еси»(Пс 22. 4). А під «жезлом» та «палицею» тоді розумітимемо Суд Божий і Промисел Його і зможемо сказати: «Жезл Твой и палица Твоя, та мя утешиста»(Пс 22. 4)[32, с. 120].