І побачив народ, що загаявся Мойсей зійти з гори. І зібрався народ проти Аарона, та й сказали до нього: Устань, зроби нам богів, що будуть ходити перед нами, бо той Мойсей, муж,  що вивів був нас із єгипетського краю, ми не знаємо, що сталось йому. І сказав їм Аарон: Поздіймайте золоті сережки, що в ушах ваших жінок, ваших синів та дочок ваших, і поприносьте до мене. І весь народ поздіймав з себе золоті сережки, що в їхніх ушах, та й позносили до Аарона. І взяв він це з їхньої руки, і вформував його в глині, і зробив із нього лите теля. А вони сказали: Оце твої боги, Ізраїлю, що вивели тебе з єгипетського краю! І побачив це Аарон, і збудував жертівника перед ним.(Вих. 32,1-6)

 

Одержавши від Бога все , люди не хотіли бути вдячними Йому за це. Не маючи ні в чому потреби, бачачи Його підтримку, блага, якими він обдаровував усіх, люди легко відпадали від Богарна протязі історії людство постійно впадало в ідолопоклонство. В чому ж його причина. На протязі історії постійно повторювалися спроби відірватися від Бога, людина намагалася пізнати світ, зрозуміти його таємниці. Але чомусь замість того, щоб звертатися за поясненням цих таємниці до Творця всього , вона покладалася на власний досвід, брала за одкровення свої власні пізнання і припущення, які були обмеженими, і часто приводили до безумства та глибоких заблуджень. Минули часи, коли причиною марновірств називали брак просвіти, і наукового погляду на явища природи, але як бачимо і в час розквіту суспільних наук, розвитку наднових технологій, людство не позбавилось марновірств, а ще більше впало в нього. Більш того, як би в помсту за двісті років панування раціоналістичного „просвіти“ світ охопила епідемія хвороби, що у середні століття величалась дрімучим марновірством. Широка маса легко визнала права ірраціонального досвіду в зв\'язку з увійшовшими в моду фантастикою, НЛО, паранормальними явищами. Навіть закосніла в матеріалізмі комуністична пропаганда через телебачення протягом десятків років запевняла, що „неймовірне“ може бути „очевидним“. Колись свідомість, що не знає Бога, несамовито пручалося всякій метафізиці, чому ж тепер одержали повну „індульгенцію“ містика і магія?1 Виникло бажання проникнути в інший світ, заволодіти ним, але тільки не шляхом яким вказав Бог. Бачимо ту ж саму тягу до забороненого плоду.. В чому причина такого стану. В тому, що люди перестали признавати існування Творця всього, і внаслідок цього зникла „Першопричина, існування всього. Це вплинуло на всі сфери людського буття. Матеріалізм так і не зміг доказати пояснити надприродне, не зміг доказати відсутність існування духовного, не зміг заперечити і переконати у відсутності існування людської душі, зате підготував ґрунт для розтління цієї душі . Наукові відкриття призводили до ще більших таємниць. В наш час стикнулися два світи : постатеїстичний і секулярний. І ось у цьому середовищі розвинувся новий виток історії розвитку і поширення марновірств.  Тому в сучасному світі є активний агностицизм; є різні форми атеїзму, як, наприклад, форма антирелігії, що зводить атеїзм саме на рівень деякої нової релігії; є індиферентний атеїзм – форма байдужності, найбільш розповсюджена нині. Усе це краще визначити поняттям секуляризму, що формує приблизно таку психологію: „Може бути. Бог десь і є, – може бути! – але взагалі ж мене, поки я тут живу, це не стосується. От подивимося, коли я вмру... але доти турбуватися не вартує. Він десь там, а я – тут, і життя будується зовсім від Нього не залежний“. Приблизно такий секуляризм, що воістину царює в сучасному світі.2 А з тим самим „може“ признається існування будь чого, будь-яких форм існувань, суспільної і релігійної свідомості, новітніх псевдонаукових і філософських морально-етичних систем і т. п. Прийняття секуляризму може поступово привести до повного знищення релігійної сторони навіть усередині християнських церков.3  Секуляризація ж свідомості в тім і полягає, що в голові людини може одночасно бути присутнім маса абсолютно несумісних понять.4 Справа в тім, що так жити не можна! Ця індиферентність і секуляризм відразу виражаються у хворобливих формах; як Достоєвський писав, якщо Бога нема, то усе дозволено! Ну, а якщо усе дозволено, де ж ти зупинишся?5 Таке положення речей крім розтління суспільства і падіння моралі, підготували можливість нового відродження окультизму і навколоокультних систем. У даній роботі крім розгляду історії розвитку деяких видів марновірств, ми розглянемо принципи які породжують їх, особливості людської природи, і причини її схильності до марновірств, певні закономірності, які одинакові в усі часи для всіх людей.Торкнемось підвалин віри, яка є основним чинником, основним засобом і силою, що наповнює змістом людську свідомість, людське життя. Розглянемо також методи пастирської допомоги і боротьби з поширенням марновірств. Розкриємо якими критеріями людина повинна користуватися, щоб мати істинні знання і істинну віру. Протиставимо секулярно спрямованій суспільній свідомості відвічні істини Божественного Одкровення. Досвід Православної Церкви дає аргументовано переконує у тому, що не все одно як вірити, у що вірити, яким змістом наповнювати життя людини.